Workshops

Schoolvoorstellingen van Arno Huibers Theaterproducties zijn laagdrempelig. Ze zijn een feest van fantasie en prikkelen kinderen vanuit alle culturele achtergronden tot spel. Voorstellingen variëren van visueel humoristisch theater voor groep 1 t/m 8 tot thematisch zoals bv. het Icarusverhaal als toegankelijk toneel voor de bovenbouw. In de voorstellingen zijn diverse theaterdisciplines met elkaar verweven zoals acteren, de clown en veel muziek maar ook maskerspel en mime. Groot voordeel, we spelen van gymzaal tot aula tot theaterzalen en hebben zomers zelfs een prachtig reizende circuswagen (Pipowagen) als decor. Van jubileum tot afscheid, van jaarfeest tot jaarlijkse schoolvoorstelling. Al meer dan 37 jaar maken we samen met kinderen het theater tot een feest. Kijk voor meer informatie op www. arnohuibers.nl

Het museum heeft voor leerlingen in het primair onderwijs diverse lesprogramma’s vanaf de laagste groepen. Mocht u toch graag een aanpassing wensen of een programma op maat willen bespreken, kunt u contact op nemen met onze afdeling educatie: educatie@bdmuseum.nl

Een interne cultuurcoördinator is meestal een leerkracht of directeur op een school met een aantal speciale taken. Tijdens een ICC-cursus heb je samen met team en directie een cultuurbeleidsplan opgesteld waarin de gezamenlijke visie op kunst en cultuur staat beschreven. Je zorgt ervoor dat het plan uitgevoerd en steeds geactualiseerd wordt.

Als ICC-er beschik je over kennis van cultuuronderwijs, de kwaliteit ervan en weet je wie in de culturele omgeving van de school kunnen bijdragen aan de verwerkelijking van de visie van de school. Je bent ook in staat om (financiële) afspraken met cultuuraanbieders te maken, en om daarbij de belangen van de school voorop te stellen. Je bent dus het centrale aanspreekpunt in en om de school voor cultuuronderwijs.

Hoe jouw rol als ICC-er precies ingevuld wordt, kan verschillen. Belangrijk is dat je met team en directie heldere afspraken maakt over jouw taken.

ICC cursus
Door het volgen van de ICC-cursus wordt je ICC-er. Flevolandse scholen kunnen de cursus volgen bij FleCk. Scholen in Almere kunnen terecht bij Collage-Almere. Sinds oktober 2015 is de ICC-cursus een erkende opleiding. Het succesvol afronden levert 50 registeruren op.

ICC-er in Flevoland
Als gecertificeerd ICC-er wordt je opgenomen in het Flevolands ICC-netwerk, dat onderhouden wordt door FleCk. Je wordt op de hoogte gehouden van alle actuele ontwikkelingen die belangrijk zijn voor jou als ICC-er en voor cultuuronderwijs op school. Daarnaast organiseert FleCk bijeenkomsten voor ICC-ers waarin je je kennis kunt opfrissen of vergroten en kunt netwerken met collega ICC-ers en andere relevante partijen.

Landelijk netwerk
Dankzij het ICC-certificaat maak je automatisch ook deel uit van het landelijke ICC-netwerk dat door het LKCA onderhouden wordt.

Een interne cultuurcoördinator is meestal een leerkracht of directeur op een school met een aantal speciale taken. Tijdens een ICC-cursus heb je samen met team en directie een cultuurbeleidsplan opgesteld waarin de gezamenlijke visie op kunst en cultuur staat beschreven. Je zorgt ervoor dat het plan uitgevoerd en steeds geactualiseerd wordt. Als ICC-er beschik je over kennis van cultuuronderwijs, de kwaliteit ervan en weet je wie in de culturele omgeving van de school kunnen bijdragen aan de verwerkelijking van de visie van de school. Je bent ook in staat om (financiële) afspraken met cultuuraanbieders te maken, en om daarbij de belangen van de school voorop te stellen. Je bent dus het centrale aanspreekpunt in en om de school voor cultuuronderwijs. Hoe jouw rol als ICC-er precies ingevuld wordt, kan verschillen. Belangrijk is dat je met team en directie heldere afspraken maakt over jouw taken. ICC cursus Door het volgen van de ICC-cursus wordt je ICC-er. Flevolandse scholen kunnen de cursus volgen bij FleCk. Scholen in Almere kunnen terecht bij Collage-Almere. Sinds oktober 2015 is de ICC-cursus een erkende opleiding. Het succesvol afronden levert 50 registeruren op. ICC-er in Flevoland Als gecertificeerd ICC-er wordt je opgenomen in het Flevolands ICC-netwerk, dat onderhouden wordt door FleCk. Je wordt op de hoogte gehouden van alle actuele ontwikkelingen die belangrijk zijn voor jou als ICC-er en voor cultuuronderwijs op school. Daarnaast organiseert FleCk bijeenkomsten voor ICC-ers waarin je je kennis kunt opfrissen of vergroten en kunt netwerken met collega ICC-ers en andere relevante partijen. Landelijk netwerk Dankzij het ICC-certificaat maak je automatisch ook deel uit van het landelijke ICC-netwerk dat door het LKCA onderhouden wordt.

Topkwaliteit Verteltheater, jeugdtheater en Cultuureducatie
Theaterbureau Het Verteltheater® is een impresariaat dat al 21 jaar de boekingen verzorgt voor 21 vertellers en gezelschappen met meer dan 130 voorstellingen en verhalen voor volwassenen en kinderen.

De beste vertellers van het Nederlandse taalgebied  voor theaters, scholen, bibliotheken, evenementen, bedrijven en particulieren. Voorstellingen met veel passie en liefde gemaakt voor in het theater, jeugdtheater, scholen, bibliotheken en festivals. Muzikale en literaire voorstellingen met actuele thema’s als ‘anders zijn’ en ‘de vluchtelingenproblematiek’, maar ook, ‘vriendschap’ en ‘je angst overwinnen’.

Wij bieden ook diverse workshops vertellen voor kinderen en volwassenen.

Onze voorstellingen passen goed binnen Cultuureducatie ‘Orientatie op jezelf en de wereld’, en brengen leerlingen in contact met de wereld om hen heen. Ook sluiten ze aan bij de kerndoelen kunstzinnige oriëntatie, Literatuur-educatie en bij Erfgoed-educatie.

Bij veel van onze voorstellingen zijn lesbrieven en workshops voor leerlingen, kortom receptieve, reflectieve en actieve cultuureducatie!

Meer informatie en boekingen www.verteltheater.nl

In het Kinderboekenmuseum maken kinderen spelenderwijs kennis met jeugdliteratuur.

Leren, beleven en doen staan bij een museumbezoek centraal. Alle tentoonstellingen en workshops van het museum stimuleren de eigen fantasie en wakkeren plezier in lezen aan.

Naast rondleidingen voor diverse doelgroepen verzorgt het museum ook museumlessen voor het primair- en voortgezet onderwijs. Klik hier voor een overzicht of download de educatiefolder met het volledige lesprogramma. De lessen zijn behalve leerzaam ook spannend en verrassend. Niet alleen voor leerlingen, maar zeker ook voor docenten!

Laat maar Zien bevat meer dan 600 digitale lessen voor groep 1 t/m 8. Er is een grote variatie in vormgevingsactiviteiten, zoals bedoeld in de kerndoelen: vlakke en ruimtelijke werkvormen, traditioneel (tekenen, handvaardigheid, textiel) en minder traditioneel (fotografie en animatie), naar de voorstelling, toegepast, naar de waarneming en beschouwende activiteiten. Welke vormgevingsactiviteit je kiest, elke les is zo opgebouwd dat het de creativiteit van kinderen maximaal stimuleert.

De grootste collectie ter wereld op het gebied van onderwijs, plus een enorme ambitie op het gebied van educatie, komen in een eigentijdse en moderne presentatie samen in het gebouw De Holland. Het Onderwijsmuseum is dé plek om het onderwijs van vroeger en nu te beleven.

 Onderwijs en groepen 
Het museum biedt verschillende programma's aan: voor het primair onderwijs en speciale programma's voor het voortgezet onderwijs. Daarnaast zijn er activiteiten voor de buitenschoolse opvang, kinderen en volwassenen. Tijdens de schoolvakanties kunnen kinderen activiteiten in het museum doen. Kijk in het linkermenu voor meer informatie over de programma's.
 Heeft u specifieke vragen? Neem voor meer informatie contact op met de afdeling Educatie via: T 078 632 68 23 educatie@onderwijsmuseum.nl
 
 Maak kennis met educatie in het museum en in de klas
 Speciaal voor docenten en leraren organiseert het Onderwijsmuseum regelmatig een persoonlijke ontvangst. U krijgt die dag een rondleiding en informatie over alle educatieve programma's en leuke lestips voor in de klas. Schrijf u in voor de educatieve nieuwsbrief en u ontvangt vanzelf de uitnodiging voor deze ontvangst.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het uitleggen van de democratie. ProDemos heeft een aantal activiteiten, producten en materiaal voor in de klas ontwikkeld, speciaal geschikt voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool.

Burgerschap in het basisonderwijs

Sinds 2006 zijn basisscholen verplicht actief burgerschap te bevorderen. Zo leren kinderen wat hun rechten zijn in een democratische samenleving en zijn ze op de hoogte van de Nederlandse staatsinrichting en de rol van de burger. Om hier invulling aan te geven, biedt ProDemos een geheel verzorgd programma aan.

Met dit programma van ProDemos, inclusief een bezoek aan het Binnenhof in Den Haag:
•    bevordert u bij leerlingen gedrag en een houding die passen bij burgerschap;
•    doen leerlingen kennis op over de democratische rechtsstaat;
•    ervaren kinderen dat meningsvorming, debat en respect horen bij een democratie;
•    werkt u actief aan het domein Democratie van SLO;
•    biedt u uw leerlingen een betekenisvolle leeractiviteit rondom burgerschap.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het uitleggen van de democratie. ProDemos heeft een aantal activiteiten, producten en materiaal voor in de klas ontwikkeld, speciaal geschikt voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool. Burgerschap in het basisonderwijs Sinds 2006 zijn basisscholen verplicht actief burgerschap te bevorderen. Zo leren kinderen wat hun rechten zijn in een democratische samenleving en zijn ze op de hoogte van de Nederlandse staatsinrichting en de rol van de burger. Om hier invulling aan te geven, biedt ProDemos een geheel verzorgd programma aan. Met dit programma van ProDemos, inclusief een bezoek aan het Binnenhof in Den Haag: • bevordert u bij leerlingen gedrag en een houding die passen bij burgerschap; • doen leerlingen kennis op over de democratische rechtsstaat; • ervaren kinderen dat meningsvorming, debat en respect horen bij een democratie; • werkt u actief aan het domein Democratie van SLO; • biedt u uw leerlingen een betekenisvolle leeractiviteit rondom burgerschap.

Hoe kan je wetenschap & technologie leuk en uitdagend maken voor je leerlingen?

Op welke manier wek je de interesse van leerlingen en stimuleer je tegelijkertijd de ontwikkeling van 21st century skills? Het Science Centre Delft biedt een brede variatie van educatieve activiteiten en projecten aan, die aansluit bij nieuwsgierigheid, creativiteit en het oplossend vermogen van kinderen (groep 3 t/m 8).

Het aanbod varieert van speciale workshops in het Science Centre Delft, projectkoffers ter ondersteuning van technieklessen of -projecten in de klas, tot diverse naschoolse projecten en activiteiten. Op onze website vindt u het uitgebreide aanbod en de meest recente informatie over alle activiteiten.

Treinen saai? Niet in Het Spoorwegmuseum!
De hoofdattracties zijn vijf ‘werelden’ waarin treinen de hoofdrol spelen. Een audiotour door een Engels mijndorp, een theatervoorstelling over de Oriënt Express of een avontuurlijke achtbaan: iedere wereld is een echte belevenis. Nieuw is De Vuurproef, een spectaculaire virtuele reis langs twee eeuwen spoorhistorie. Een tocht die eindigt in een ware vuurproef!
Ontdek de spannende verhalen rondom de trein met een educatief programma, op eigen houtje of met onze speurtocht. Onze educatieve programma’s, die gericht zijn op het basisonderwijs zijn gratis.
Entree per leerling: € 5,50
Entree begeleider: gratis
Ga naar www.spoorwegmuseum.nl/educatie voor meer informatie

 

‘Jij kan het ook!’ bevat meer dan 200 drama-opdrachten die direct toepasbaar zijn in dramalessen aan kinderen. Handig verdeeld in drie doelgroepen: 4-6 jarigen, 7-9 jarigen, 10-12 jarigen zodat de lesstof aansluit bij de leeftijd van de leerlingen. Per doelgroep is de lesstof onderverdeeld in gangbare thema’s. De (kern-)doelen voor drama in het primair onderwijs komen aan bod zodat leerkrachten direct aan de slag kunnen. Voor dramadocenten zorgt dit boek voor inspiratie in hun lespraktijk.

School is méér dan een plek waar kinderen rekenen en taal leren. We willen ook dat ze hun creatieve talenten ontdekken en ontwikkelen. Daarom zijn expressie-vakken als muziek, handvaardigheid, tekenen, drama en dans ook belangrijk. Maar als leerkracht heb je niet voor élk talentgebied de passie of het talent om je leerlingen echt daarvoor te inspireren.

Daarom heeft Team Talento een team van creatieve experts samengesteld. Deze mensen hebben een heleboel video-workshops opgenomen, die je heel makkelijk kunt gebruiken in de klas. Volg complete leerlijnen of zet de activiteiten in als creatieve tussendoortjes. Gebruik de video's klassikaal, of laat je leerlingen ze individueel doorlopen. Er is voor elk wat wils!

Dus wil je echt werk maken van talentontwikkeling in de klas? Word dan lid van Team Talento! Dan staan onze experts altijd voor je klaar.

School is méér dan een plek waar kinderen rekenen en taal leren. We willen ook dat ze hun creatieve talenten ontdekken en ontwikkelen. Daarom zijn expressie-vakken als muziek, handvaardigheid, tekenen, drama en dans ook belangrijk. Maar als leerkracht heb je niet voor élk talentgebied de passie of het talent om je leerlingen echt daarvoor te inspireren. Daarom heeft Team Talento een team van creatieve experts samengesteld. Deze mensen hebben een heleboel video-workshops opgenomen, die je heel makkelijk kunt gebruiken in de klas. Volg complete leerlijnen of zet de activiteiten in als creatieve tussendoortjes. Gebruik de video's klassikaal, of laat je leerlingen ze individueel doorlopen. Er is voor elk wat wils! Dus wil je echt werk maken van talentontwikkeling in de klas? Word dan lid van Team Talento! Dan staan onze experts altijd voor je klaar.

Het TextielMuseum heeft het onderwijs veel te bieden. Een bezoek aan het museum in combinatie met een educatief en creatief programma is aantrekkelijk voor zowel de leerlingen van basisschool en voortgezet onderwijs als voor studenten die een mbo, hbo of universitaire opleiding volgen. 

Voor elk niveau biedt het museum programma’s aan. Het museum streeft er naar een aanbod te ontwikkelen dat uitnodigend en inspirerend is voor studenten en leerlingen. De leerlingen maken kennis met de historie van de textielindustrie, proeven van de inspirerende en verrassende mogelijkheden in het TextielLab en kijken hun ogen uit bij de tentoongestelde kunstwerken op basis van textiel. Het ontdekken en ontwikkelen van eigen interesses, vaardigheden, inspiratie en talenten is bij alle programma's uitgangspunt. 
 
Studenten en leerlingen worden begeleid door vakkundige en enthousiaste museumdocenten die op interactieve wijze rondleidingen en workshops verzorgen.